zondag 16 mei 2010

Op droeve toon (24)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, om nog even verder te gaan met onze discussie van vanmiddag: waar ken jij die man van?
- Theprof1958?
- Ja.
- Die ken ik van zijn YouTube-kanaal. Daarop staat dat hij Raffaele heet en dat hij insegnante di matematica is. Leraar wiskunde dus. Op dat YouTube-kanaal heeft hij meer dan 2800 stukken muziek verzameld en ik denk dat driekwart van die muziek kerkmuziek is. En nou zegt hij, in zijn gebrekkige Engels: I am totally atheist.
- In het Italiaans klinkt dat mooier: Sono totalmente ateo.
- Ja. Veel mooier. Maar ik kan Raffaele dus de hand schudden.
- Ik ook!
- Juist. Want zoals atheïsten de bijbel beter kennen dan gelovigen — een beetje atheïst, zoals ik ze ken tenminste —, zo kunnen ze ook meer van Bach, Desprez, Byrd of Tallis genieten dan gelovigen. Ik denk dat dat komt doordat ze zich niet laten afleiden door die boodschap van Jezus aan het kruis enzovoorts. Daar hoeven wij niet meer over na te denken, want die boodschap is onzin.
- Er zijn ook mensen zoals Francis1930, die mooie muziek aanbieden op hun YouTube-kanaal, en die diepgelovig zijn.
- Ja, maar die doen de tekst van het gezang er levensgroot bij, dus ik heb zo’n donker vermoeden dat het die diepgelovigen helemaal niet om de prachtige muziek gaat. Die mensen willen lekker aan het hosanna meedoen, denk ik. Het maakt ze, geloof ik, niet uit of het van Bach, Byrd of van Buxtehude komt.
- Maar Bach en Byrd waren zelf wél gelovige mensen.
- Ja, en het World Wide Web is begonnen als een militaire vinding. Dat wil niet zeggen dat wij dat web nog steeds militair moeten inschatten. Zo is het ook met Byrd of Bach. Ik heb trouwens een mooi stukje van Josquin des Prez voor de lezers.
- Die zullen daar wel blij mee zijn.
- De meesten zijn atheïsten, neem ik aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten