vrijdag 28 mei 2010

Dat mag niet, hoor! (7)

Zoenen op het zebrapad, dat doe je niet. Volgens Willeke Alberti tenminste, die een waarschuwend lied zong over deze materie in het jaar 1966. Het was wel een mooi jaar, 1966, Johnson was een moordenaar, Nixon die eraan kwam was het eveneens, de heren provo’s en kabouters waren in opmars, en iedereen vond dat leuk.
Ik vond dat helemaal niet zo leuk, zoals ik ook de studentenrellen van 1968 en ’69 en de latere krakersrellen onzinnig vond en vind. Ik geloof niet dat er ooit iets ten positieve is veranderd door die rellen.
Ik vond het ook niks dat die Nieuw Linksers in het begin van de jaren zeventig dreigden het over te nemen in de PvdA, en ik vond Den Uyl toen zeer verstandig. Toen die PvdA’ers in 1977 allerlei eisen begonnen te stellen, waardoor Wiegel met Van Agt kon gaan regeren, werd ik daar droevig van.
De PvdA moet in de regering, is altijd mijn redenering geweest, en zo is het nog steeds. Degelijkheid en eerlijke verdeling van de schade. Daar staat de PvdA voor, naar mijn idee.
Ik vond Wouter Bos dan ook geen echte PvdA’er, met zijn miljardensteun aan Fortis en ABN-Amro, waarvan hij zei: dat geld komt nog wel terug, maak u niet bezorgd. Dat geld komt dus helemaal niet terug, want dat heeft hij niet geëist per contract. Als je zoiets had gewild bij Den Uyl of bij Kok, dan had je een contract moeten tekenen. Als je zoiets had gewild bij Job Cohen, had je ook een contract moeten tekenen. Terugbetalen!
Job Cohen mag dan wat stuntelig overkomen in die debatten, ik zou hem niet onderschatten!

1 opmerking:

  1. Job Cohen mag je niet onderschatten, dat klopt. De man heeft talent, is een groot bestuurder. Dat moet wel, anders houd je het niet zo lang uit als burgervader van Amsterdam.

    Maar, een gouden regel zegt ook dat iedereen promoveert tot voorbij het punt van zijn/haar competenties.

    Wat ik, tot nu toe, gezien heb doet mij wel vrezen.

    Aan de andere kant lijkt het ook wel alsof Job Cohen zich een beetje een 'nieuweling'of 'junior' voelt en moet hij gewoon even acclimatiseren.

    BeantwoordenVerwijderen