zaterdag 26 juni 2010

Op droeve toon (46)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans. Ik ben nu precies twee weken dood. Wees eerlijk, hoe gaat het met je?
- Het verschilt per dag, maar het rommelt wel, Duifje.
- Hoe bedoel je?
- Ik ben nooit getrouwd geweest in mijn leven, heb ook nooit samengewoond, heb nooit van een vrouw gehouden, behalve de laatste bijna vier jaar van jou. We zijn alles bij elkaar ongeveer een jaar samen geweest: je kwam dan weer een week, dan weer twee weken, eind vorig jaar was je er vier weken achter elkaar. En op het laatst, van 18 april totaan je sterfdatum 12 juni, ben je acht weken bij me geweest.
- We hebben nog een heerlijke tijd gehad.
- Vind ik ook. Het zal je wel zijn opgevallen dat ik je altijd ‘lieverd’ noemde, ik zei nooit ‘Alice’ tegen je. Ik weet eigenlijk niet meer of jij mij ooit ‘Ben’ hebt genoemd. Ook altijd ‘lieverd’.
- En we kusten elkaar elke dag als we bij elkaar waren.
- En je hebt mij veel geleerd over het internet.
- En jij hebt mij veel geleerd over oude muziek, en daar ben ik ook van gaan houden. Ik wist niets van Engelse renaissancemuziek voordat ik jou leerde kennen.
- Ja, onze liefde voor de muziek was al duidelijk helemaal aan het begin, bijna vier jaar geleden. Toen zei je dat je je geen Bachmuziek kon voorstellen wanneer die niet gespeeld was door Glenn Gould. Ik voelde dat precies zo.
- Het was heerlijk, samen te luisteren naar de Bachjes van Glenn Gould op YouTube en Google Videos.
- Het was ook heerlijk om ’s zomers de braderie op te wandelen, samen, op weg naar het boekenstalletje van de Oud-Katholieke dames.
- Wat voor muziek heb je vandaag voor me uitgezocht?
- Een stukje van Benedictus Appenzeller.

4 opmerkingen:

  1. mooie herinneringen, om in te kaderen en nog dagelijks van te genieten !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Josiane.
    Alice en ik hebben ook nooit een minuut ruzie met elkaar gehad. Eigenlijk is dat heel vreemd.
    Op één keer na heb ik altijd gekookt voor ons. Ze vond mijn eten lekker. Ik maakte vaak Indonesische maaltijden met vis of kip of vegetarisch, bijvoorbeeld gekruid met citroengras, koriander, gemberwortel en natuurlijk de onmisbare sambal oelek of sambal brandan. Ik weet nog een eersteklas trucje voor als je een beetje te ruimhartig met de sambal bent geweest en het eten te scherp is geworden. Zorg dat je altijd wat honing in huis hebt. De honing (ik heb er acacia schenkhoning voor in huis) gewoon door je eten doen. Opdienen en genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke tip, dank je.
    Ik kook niet zoveel meer, voor mij alleen koken vind ik niet zo plezant, dus alleen als er volk komt eten kook ik met plezier. Maar in augustus komt mijn zoon voor 2 weken thuis en vanaf November komen mijn dochter en haar vriend een paar maanden bij mij wonen in afwachting van hun nieuwe huis. Tegen dan zal ik eens Indonesisch uitproberen, daar zullen ze zeker enthousiast over zijn. Ik zoek wat gerechtjes op en jouw tip zal nog handig van pas komen denkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zou ook deze soep eens kunnen proberen. Hij smaakt zeer lekker!
    http://www.kraotach.nl/recepten/indonesie/javaansekerriesoep.html.

    BeantwoordenVerwijderen