dinsdag 22 juni 2010

Op droeve toon (42)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans. Heb je nog aan me gedacht, vandaag?
- Ja, lieverd. Ik denk de hele dag aan je. Ik ben vanmiddag naar het UWV in Alkmaar geweest om mijn uitkering wederom in te stellen.
- Je bijstand, bedoel je?
- Ja. Daarvoor moet je eerst naar het UWV, dan moet je met hun rapportage en met een reeks in te vullen papieren naar het gemeentehuis, en daar zullen ze dan tot een ja beslissen.
- Dat is wel een hele omweg die ze gebruiken, niet? Ze kunnen toch eenvoudig het oude dossier gebruiken?
- Ja. Maar zo duidelijk kan het natuurlijk niet zijn. Ambtelijk zal het wel kloppen.
- Die bureaucratie ook!
- Ik vind die bureaucratie niet het ergste. Ik ben bang voor een toekomstige regeringscombinatie VVD-CDA-PVV. Dan gaat je zorgtoeslag eraan, je huurtoeslag ook. Je eigen zorgrisico wordt verhoogd. Dat zou een enorme ramp zijn voor mij. Vandaar dat ik voor de PvdA gestemd heb. Ik hoop dat er een combinatie komt met de PvdA erin.
- Ik hoop het ook voor je.
- Ja, want de PvdA probeert de kosten niet neer te leggen bij de laagstbetaalden. Dat doen die rechtse partijen wel. En dat is niet eerlijk. Wij laagstbetaalden hebben niet die schuldencrisis veroorzaakt, die is juist veroorzaakt door de hoogstbetaalden. Die moet je dus aanpakken.
- We zijn het weer eens helemaal met elkaar eens, Bennemans.
- Ik zat vanmiddag in de bus naar Alkmaar naast een zeer oude mevrouw, die slecht liep, met een ouderwetse wandelstok. Dus: goedemiddag, mevrouw. Goedemiddag, meneer. En ik vroeg haar waarom ze geen rollator of zoiets had. Ze zegt: ik wil niet voor schut lopen, meneer! Dat vond ik een mooi antwoord. Ik heb een stukje muziek van Pierre de la Rue.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten