donderdag 17 juni 2010

Op droeve toon (38)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, went het al een beetje, zonder mij.
- Het went niet. Ik zit maar aan je te denken, lieverd.
- Ik zat je toch alleen maar in de weg.
- Je zat me helemaal niet in de weg, joh.
- Wat heb je vandaag allemaal gedaan?
- Eigenlijk niets.
- Je moet iets gaan doen, Bennemans.
- Ja, eigenlijk wel, hè? Uitgeverij Van Oorschot heeft alweer een nieuw pakketje naar me toegestuurd.
- O ja, correctiewerk voor het Verzameld Werk van Karel van het Reve.
- Ja, voor de twee laatste delen: deel 6 en 7. Karel heeft heel wat meer geschreven dan zijn broer Gerard. En ook heel wat redelijker werk. Zo heeft hij in 1987 een stuk in de krant geschreven dat heet: Is er vooruitgang in de kunst? Je raadt het al: in de kunst bestaat er geen vooruitgang. Zegt Karel dus, en hij heeft helemaal gelijk. Er is geen betere gezongen muziek geschreven sinds William Byrd, geen beter toneelstuk sinds Shakespeare, geen betere lyriek sinds Sappho. Zelf was hij een groot liefhebber van Mozart, dat ben ik niet, maar hij zegt: sinds Mozart is er wel veel andere muziek gemaakt, maar geen betere muziek.
- Ik ben benieuwd naar je stukje muziek.
- Ik heb iets moois van Johannes Ockeghem. Die componisten heetten in die tijd vaak Johannes: Regis, Ockeghem, Tinctoris, Pullois, Martini, Vinandi, Ghiselin.

3 opmerkingen:

  1. Ben, dat is natuurlijk niet waar. Dat loodzware arbeidsethos van iets 'moeten' gaan doen. Je hebt een groot verlies geleden en dat moet een plek krijgen (wat een gebabbel toch, maar ik weet niet hoe het anders te zeggen) dus gewoon aan Alice denken maar.
    Neem de tijd, daar is de tijd namelijk voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu nog wat over Karel: Dat lijkt me ingewikkeld. Het eerste foutje is altijd makkelijk gevonden, maar waar zit het laatste foutje? In de voorpublicatie op Internet uit deel 1 zat een spelfout in een naam, ik heb Lieneke Frerichs daarover nog een mailtje gestuurd. Zou goed komen, schreef ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er zelf ook wat verscheurd over, Foxx. Voor dat correctiewerk is totale concentratie nodig. Die concentratie kan ik nu nog niet opbrengen, dus ik begin er nog maar niet aan. Het dringt ook nog niet, hoor, het moet eind juli klaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen