vrijdag 1 oktober 2010

Regeerakkoord

Nu weten we het eindelijk. Wat de heren Rutte, Verhagen en Wilders hebben afgesproken, is een verhaal van een procentje hier en een procentje daar afhalen, en dat zou dan 18 miljard opleveren.
Ik heb het, met mijn beperkte verstand, eens opgeteld. De bezuinigingen die ze zullen halen over vier jaar: 4,8 miljard. Niet meer. Zo zeggen ze: voor de ouderen 1 miljard erbij. Voor wegenaanleg: zoveel honderd miljoen erbij. Zeg 500 miljoen. Dan zegt mijn ouderwetse verstand toch: wil je 18 miljard besparen, en daar komt nog eens 1½ miljard bij aan kosten, dan moet je dus op andere posten geen 18 miljard, maar 19½ miljard vinden. Jammer dat geen journalist deze simpele logica heeft gevolgd.
Vanavond zaten bij P&W drie mannen van de oppositie (Rouvoet, Pechtold en Cohen) die alledrie tamelijk rustig waren. Pechtold klaagde wel enigszins over die ontslagregeling die niet doorgaat (wat die regeling ook alweer inhield, ben ik al vergeten, als je baas je niet meer wil, moet hij je kunnen ontslaan, of zoiets), Rouvoet had het wel eventjes over de gezinshereniging en Cohen had het, waarover had hij het ook alweer?, over de bijstandtrekkers, die het over ik meen 25 jaar moeilijker zullen krijgen.
Een stevige oppositie is in Nederland niet mogelijk. Het zou wijs zijn als de dissidenten in de CDA-fractie hun poot stijf houden, stijver althans dan Ab Klink hem heeft gehouden. Want er is, behalve dat regeerakkoord, ook nog een gedoogakkoord met Wilders.
Het lijkt mij dat na het tijdperk-Balkenende, het tijdperk-Verhagen een zeer korte tijdsspanne bespaard zal blijven. En dat komt mede door die 500 man animal cops. Yes! (Trouwens ook weer een uitbreiding van de politie, die dus ook weer geld gaat kosten. En daar heeft men ook geen bezuiniging tegenover staan.) Maar voortreffelijk, jongens, dat hebben jullie weer goed uitonderhandeld.
Kinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten