zaterdag 23 oktober 2010

Valentinus Paquay etc. (1 januari)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, wat heb je gegeten?
- Hoezo? Je kunt het toch niet meer ruiken?
- Nee, maar ik ben toch benieuwd.
- Ik heb kip, ui, paprika en champignons gebakken in een mengsel van Oosterse wokolie, sambal oelek, knoflook en djahé. Daarna heb ik wat ellepijpjes gekookt, dat is hetzelfde als macaroni, zeg maar. Toen die ellepijpjes in de bakpan met het kipmengsel gedaan, wat ketjap-sesam mixture eroverheen, en klaar was het.
- Je hebt dus weer lekker gegeten. Het zal wel weer heerlijk geroken hebben in je keuken!
- Ja, het was heerlijk. Het rook ook heerlijk.
- En ben je nog steeds depressief, jongen?
- Nee, het lijkt weg te trekken, door de anafranil, denk ik. God zij geloofd en geprezen.
- Wat voor heiligen heb je vandaag?
- Ik heb er een paar, de laatsten wier feestdag valt op 1 januari, dan gaan we de volgende keer verder met 2 januari. Om te beginnen een saaie heilige: Zdislava Berka. Je kunt haar aanroepen als je arm, ziek, een familielid, of een dominicanesse bent.
- Dat aanroepen, hoe gaat dat eigenlijk?
- Dan bid je tot Zdislava, want die doet dan een goed woordje voor je bij God.
- Gèh!
- Dan is er de heilige Bonfilius, die met nog zes andere inwoners van Florence een gezamenlijk Maria-visioen hadden gezien en toen maar de Orde der Servieten startten. Ja, je hoefde maar weinig te doen om heilig te worden, zoals je ziet. Dan was er de Nederlandse priester Franciscus Verburch, die de glastuinbouw zou hebben uitgevonden. Van Vincentius Strambi is mij ook niet duidelijk waarom hij heilig geworden is. Dat zou ik ook niet weten van de Belg Valentinus Paquay. En dat was het voor 1 januari. Ik heb er een hoop niet genoemd, hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten