dinsdag 12 oktober 2010

Clarus van Vienne (1 januari)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans. Wat heb je vandaag zoal uitgevoerd?
- Vanochtend heb ik mijn psychiater gemaild, je weet wel, Clara uit Heiloo. Ze belde me een half uur later op en ze vroeg wat ik wou. Ik zei: 25 mg anafranil. Dat was het laatste middel dat ik in 2002 slikte en dat leek te helpen, waar geen enkel ander middel ooit invloed heeft gehad op mij.
- Vanwege je halfdepressieve staat, zoals jij dat noemt.
- Ja. Een van de tekenen dat er een ernstige depressie zit aan te komen, is dat ik geen muziek meer kan beluisteren. Muziek is betekenisloos gedreun geworden. Vreselijk. Je weet dat ik vooral van de Franco-Vlaamse muziek en de Engelse renaissancemuziek houd. Daar zet ik elke dag wel een stukje van op, maar dat doe ik nu maar niet meer.
- Die anafranil is er nu?
- Jawel. Gelukkig wel.
- Dan komt alles wel weer goed, Bennemans.
- Dat hoop ik ook, Duifje. Wat de heiligen aangaat: we zitten nog steeds met hun feestdagen op 1 januari.
- Het schiet niet erg op, hè?
- Nee, maar we houden vol. Daar is bijvoorbeeld de totaal oninteressante Servan van Culross, het was in die tijd wel héél gemakkelijk om heilig te worden verklaard. Maar Clarus van Vienne vind ik wél interessant.
- Zeg op.
- Die zou gebeden hebben om een overstroming van de Rhône tot staan te brengen.
- En?
- Die overstroming werd tot staan gebracht. Vienne is hier niet Wenen, maar een plaats die zo’n 30 km ten zuiden van Lyon aan de rivier de Rhône ligt. De Rhône ontspringt in de Zwitserse Alpen en stroomt dan westelijk en zuidelijk naar de Middellandse Zee. Als er overstromingen zijn, moet dat komen door water dat uit de Alpen komt. Die overstromingen zijn er dus wel geweest in noordelijker en oostelijker gelegen steden als Genève en Lyon. Maar dat kon niet schelen: Vienne was gevrijwaard gebleven! En dat wonder is verricht door de biddende Clarus!
- Ongelooflijk!
- Die overstroming kon ook komen door water dat uit de lucht valt: regen. Dan stopte het op tijd met regenen, en wel door het bidden van de regenmaker Clarus.
- Hoe kunnen die katholieken dat nu geloven?
- We zullen nog veel gekkere voorbeelden te zien krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten