dinsdag 19 oktober 2010

Odilo van Cluny (1 januari)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, wat heb je uitgevoerd de afgelopen dagen?
- Ik ben voornamelijk bezig geweest met August Gillé.
- Gillé?
- Ja. Een Belgische schilder, tekenaar, beeldhouwer die nog niet in de musea hangt, maar die daar vast in terecht zal komen. Zijn werk lijkt hier en daar op het werk van Charly Toorop, maar in de jaren twintig en dertig schilderde hij ook Magritte-boompjes, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar zijn werk heeft een grote indruk op me gemaakt.
- Hoe kan het dan dat...
- Dat komt omdat hij nooit commercieel is geweest, nooit een werk heeft verkocht etc.
- Een man naar je hart dus.
- Ja, het lijkt me ook dat hij een man naar mijn hart is geweest. Een aardige kerel. Hij stierf in 1989 en liet 10.000 kunstwerken na. Dominik Lybaert heeft nu een website gemaakt over August Gillé en wil ook dat zijn gemeente (een vlekje nabij Brussel), de laatste woonplaats van Gillé, een Museum August Gillé begint.
- Maar dat doet die gemeente niet?
- Nee, nog niet. Totdat ze beseffen dat het om miljoenen euro’s gaat, denk ik.
- Welke heiligen heb je vandaag.
- Ik heb vandaag Odilo van Cluny voor je. Die kun je aanroepen wanneer je dysenterie, geelzucht, kolieken of zenuwpijnen hebt, maar dat is niet zo interessant.
- Je kunt beter met je pis naar de dokter gaan, zeg je altijd.
- Ja. Maar Odilo is ook de patroonheilige voor de zielen in het vagevuur.
- En was is dat dan?
- Dat zal ik je uitleggen. De mensen kunnen twee kanten op na hun dood: ze komen in de hemel, of (als het interessante mensen zijn) ze komen in de hel. Het eeuwige vuur. Want God houdt van ons en is onze liefste vriend. In de middeleeuwen hebben ze daar een derde weg in gevonden: het vagevuur. Daar komen de zielen terecht die niet in de hemel thuishoren en ook niet in de hel.
- Die ziel, wat is dat eigenlijk voor een lichaamsdeel?
- Ik heb geen idee en de katholieken weten het zelf ook niet. Maar in het vagevuur kunnen die zielen hun zondetjes uitboeten, zo wordt het genoemd, en als dat is gebeurd, worden ze door God opgenomen in de hemel.
- Die zielen zijn toch dood? Hoe kunnen ze dan iets uitboeten?
- Die zielen zijn niet dood. De katholieken doen het voorkomen alsof na je dood je ziel levend uit je lichaam opstijgt.
- Wat een verschrikkelijke onzin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten