maandag 11 oktober 2010

Eugendus van Condat (1 januari)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, wat heb je daar voor video onder je arm?
- Een zeer interessante video: deel 1 van Zeitgeist. Dat eerste deel gaat over Horus, Mithras, Jezus en nog een hoop anderen, die allemaal op 25 december zouden zijn geboren, uit een maagd, die ook allen gekruisigd zouden zijn, drie dagen dood zijn gebleven, maar allen ook weer opgestaan. Waarom dat zo is geweest en wat er achter steekt, kun je in die video horen en zien.
- Dus die verhalen over Jezus kloppen niet, historisch?
- Welnee joh. Jezus heeft nooit bestaan. Er is tenminste geen bron bekend van een getuige uit zijn tijd. Niemand noemt hem, terwijl hij toch mensen uit de dood heeft opgewekt en zo. Maar niks, niemand zegt iets over hem. Er wordt pas iets over hem gezegd een kleine 100 jaar na zijn dood. Dan weet ik wel hoe laat het is.
- Was Marja er nog, vanochtend?
- Ja. Ze zou vorige week al komen, maar haar moeder was het vorige weekend overleden. Daar hebben we nog wat over zitten praten. Het mens was 89 jaar en ze werd opeens te oud om te blijven leven. Ze heeft nauwelijks een ziekbed gehad, ze zei alleen maar: ‘Ik ben zo moe.’ En toen was ze opeens weg.
- Een mooie dood. Geen ziekenhuis, geen verpleegtehuis, geen bejaardenhuis. Gewoon thuis sterven, kalmpjes.
- Ja, zo zou ik ook wel willen sterven, Duifje.
- Eigenlijk ben ik ook zo gestorven, bij jou. Ik heb natuurlijk wel een paar kankers gehad, de laatste tien jaar. Hoe was Marja eronder?
- Nou, zakelijk, zou ik willen zeggen. ‘Ze was op, Ben.’ Ongeveer even zakelijk als ik was na jouw dood, zouden de meeste mensen wel gezegd hebben. Daar hadden ze niet helemaal gelijk in, maar goed.
- Nee, jij en zakelijk, dat is een mooie combinatie! Wat voor heilige heb je vandaag?
- Vandaag heb ik Eugendus van Condat voor je. Hij is het eerste voorbeeld van een heilige die boze geesten verdreef.
- Kon God dat dan zelf niet?
- Blijkbaar niet, nee. Daar had Hij zijn hulpjes voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten