maandag 26 juli 2010

Op droeve toon (68)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, je ziet er weer droevig uit.
- Dat ben ik ook, lieverd.
- Om mij?
- Nee, omdat mijn konijn is doodgegaan. Natuurlijk om jou. Ik had vanavond patat gemaakt met daarbij wat groenten, en ik eet wat patat. Blijft er wat in mijn keel vastzitten. Ik denken: ik zal toch niet net als jij slokdarmkanker hebben!
- Gewoon even vinger in je keel doen.
- Dat deed ik ook en toen was het zo gebeurd en kon ik verder eten. Ik kan me geen vijf minuten concentreren. Ik schreef vanmiddag een stukje op BBZ en dat stukje heb ik hortend en stotend geschreven. Je kunt het geloof ik niet zien aan het eindresultaat, want daar ben ik nog wel handig genoeg voor, maar jezus! wat een martelgang.
- Ik weet nog wel dat je zo’n stukje binnen een half uur af had.
- Ja. Ik moest ook een foto bedenken voor boven dat stukje. Normaal heb ik daar ook geen moeite mee, maar nu! Tenslotte heb ik maar een foto van een kunstwerk van Stavros Kotsireas genomen. Die kende ik uit de tijd waarover dat stukje gaat, hij maakte toen nog aardige schilderijen. Is ook al minder geworden.
- Stavros Kotsireas is die Cyprioot, van wie je twee houtdrukken aan je wand hebt hangen. Mooie dingen inderdaad.
- Ja, mooie dingen. Maar wat hij nu maakt, kan me helemaal niet boeien. Dat is al door duizenden andere kunstenaars gedaan, de afgelopen 75 jaar.
- Huil maar even uit, jongen.
- Nee, ik moet muziek voor je uitzoeken. Wat wil je horen?
- Iets ouds. Uit de 11de of 12de eeuw bijvoorbeeld.
- Ik zal eens kijken. Daar is al iets, een stukje van Perotinus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten