zondag 25 juli 2010

Op droeve toon (67)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, hoe was Zomergasten?
- Zeer leuk. Ik vond die presentator, Jelle Brandt Corstius, enorm aangenaam. Hij doet zich niet slimmer of beter voor dan hij is. Hij zei op het eind van de avond tegen Jan Marijnissen: ‘U bent ook een explicateur. Dank voor uw uitleg.’ Of woorden van die strekking. Het is zo aangenaam eens iemand te horen die zo eerlijk is.
- Explicateur?
- Ja, dat was omdat Marijnissen eerder al gezegd had dat je in het onderwijs explicateurs nodig hebt.
- O vandaar. Hoe waren de stukjes die Marijnissen had uitgezocht?
- Hij had bijvoorbeeld een stukje van André van Duin. Die werd nooit geaccepteerd door de intelligentsia, maar die wordt dat nu wel, volgens Marijnissen. Daar heeft hij geen gelijk in, want ik althans vind hem nog steeds waardeloos. Die volkse maniertjes enzovoorts, daar moet ik niets van hebben. Hij had ook een stukje van Dom Camillo en zo. Dat boeide me niet zo. Ik had liever gezien dat hij wat meer had laten zien over de economische crisis van nu, over de VVD en noem maar op.
- Over de punten van de SP?
- Ja. Daar was hij de leider van. Ik ben niet zo geïnteresseerd in de filmpjes uit 1966 van de begrafenis van monseigneur Beckers of in een column van Boudewijn Büch over de dood van Pim Fortuyn. Dat kan hij allemaal zélf zeggen.
- Liet hij nog goede filmpjes zien?
- Ja. Een paar. Een filmpje met Gerhard Schröder, keurig gekapt en gewassen en arrogant. En een filmpje over die vorige directeur van de Amerikaanse FED, hoe heet die man ook al weer, die veertig jaar lang had gezegd: die zelfregulering van de banken, dat is prachtig.
- En met welk stukje eindigde hij?
- Met een stukje Träumerei van Schumann door Vladimir Horowitz, gespeeld in 1986 in Moskou, waarbij we natuurlijk de bekende traan zagen.
- Wat muziek zoal vermag!
- Zeg dat, ja. Volgende week is Maarten ’t Hart de gast. Dat wordt sowieso interessant!
- En wat voor muziek heb jij nu uitgezocht?
- Ik dacht aan een stukje van Josquin Desprez.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten