woensdag 14 juli 2010

Op droeve toon (60)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, wat lees je dezer dagen?
- Ik herlees nu Binnen de huid van J.J. Voskuil, dat past tussen Bij nader inzien en Het bureau van dezelfde schrijver. Prachtig boek.
- Ik vind het zo jammer dat ik niet aan Het bureau ben toegekomen.
- Ja, dat is jammer. Die zeven delen lagen te wenken naast je ziekbed.
- Toen kon ik niet meer lezen. dat weet je toch wel?
- Ja. Wist jij dat Voskuil ook een toneelstuk Mensenkinderen heeft geschreven, en dat dat toneelstuk in, meen ik, Haarlem in première gaat op 24 september aanstaande?
- Op je verjaardag dus!
- Ja. Ik zal daar niet bij zijn. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in de tekst van dat toneelstuk. Het gaat over een man en een vrouw die met elkaar overhoop liggen. Die tekst heeft in een Tirade gestaan, begreep ik. Die Tirade moet ik dus kopen, als het zo uitkomt.
- Wij hebben nooit zo’n relatie gehad.
- Godzijdank niet, nee. Wij hebben nooit ergens ruzie over gehad, als we bij elkaar waren. We hebben wel eens ruzie zitten maken op het internet. Internetruzietjes. Dat was meestal omdat ik principieel ergens niet aan mee wou doen, en dan zei jij: daar kun je gerust aan meedoen. En dan mailde ik je terug: ik begrijp niet waarom ik daaraan mee zou moeten doen! En zo ging dat ruzietje nog een uur door, totdat de vrede getekend werd, door jou of door mij.
- En wat ga je na Voskuil lezen?
- De twee boeken van Ilf & Petrov: De twaalf stoelen en Het gouden kalf.
- Ken ik ook niet.
- Dat laatste boek is het favoriete Russische boek van Karel van het Reve geweest.
- Dan moet het wel zeer goed zijn. Wat voor muziek heb je?
- Ik heb een stukje van Robert Fayrfax.

1 opmerking:

  1. Ben, een paar Voskuildingetjes: dank zij jou heb ik een kaartje voor de voorstelling, dank voor de tip. Binnen de huid is een goed boek inderdaad, Bij nader inzien blijft mijn favoriete Voskuil boek, ook na 3, 4 keer lezen. Overigens heeft Enno Endt, die model stond voor David Grobben in BNI en Binnen de Huid, ook iets geschreven over 'het duel' in Binnen de huid. Dat is weer door Lieneke Frerichs (echtgenote van) gepubliceerd in weer een andere Tirade, niet lang geleden. En zo blijft men aan de gang.

    BeantwoordenVerwijderen