donderdag 23 september 2010

Heiligen

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans, dat is alweer anderhalve maand geleden.
- Ja, ik had het druk, weet je.
- Uitvluchten, Bennemans?
- Ja, eigenlijk wel. Ik had het druk, de afgelopen tijd, met mijn schrijverij voor Dirkswoud en voor Nurks, maar dat was niet de reden. De reden was dat ik steeds maar moest huilen als ik onze gesprekjes overlas.
- Voor jankers geen pardon, Bennemans.
- Nee. Dat weet ik ook wel. Maar zo was het. Ik kon er niets aan doen.
- Maar je bent welkom, hoor, lieverd.
- Dank je, Duifje. Als je nog leefde, konden we dansen.
- Leren dansen, bedoel je.
- Nou ja, je weet wel wat ik bedoel. Maar moet je horen. Op vrijdag aanstaande word ik 57 jaar.
- Groot feest.
- Ik ga het niet vieren, want om nou voor de 57ste keer iets te gaan vieren, dat lijkt me wat overdreven. We zijn tenslotte geen katholieken, nietwaar?
- Het is jammer!
- Ja, maar zo’n verjaardag kost ook geld. En dat is voor een armoedzaaier zoals ik niet op te brengen. Zeker niet als er een rechtse regering op komst is, dan moet je alles bewaren wat je hebt.
- Die regering-Wilders, bedoel je.
- Ja. Die komt er, en we zouden naar België of Zuid-Afrika gaan verhuizen als er zo’n regering zou komen. Weet je nog?
- Verhuis nog maar niet, Bennemans. Die regering is er nog niet.
- Nee, die is er nog niet. Weet je wat ik zou willen, Duifje? Een dagelijks contact.
- Waarover, heerlijke Bennemans?
- Over een onderwerp waar jij nog niets van weet, en ik bijna niets.
- Zeg op.
- De heiligen der katholieke kerk.
- Hoeveel zijn dat er?
- Dat zijn er officieel 5263!
- Godsjezus! En die worden allemaal aanbeden?
- Nee, dat noemen ze: vereerd. Aanbidden, dat doe je met God alleen, zeggen de katholieken, maar vereren, dat kun je je buurvrouw ook, bij wijze van spreken.
- Een prachtig onderwerp, Bennemans!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten