maandag 23 augustus 2010

Paul Verhoeven

Je hebt het ook met mensen zoals Rutger Hauer en Jeroen Krabbé, maar Paul Verhoeven spant toch wel de kroon. Gisteravond was hij de Zomergast. Al in het eerste filmpje dat werd vertoond (een filmpje over Dick Bos) kwam hijzelf ook voor. Het is deze onuitstaanbare ijdelheid die de bodem vormt van mijn bezwaren tegen de man. Plus dat spierwitte gebit. Plus die Jezusrijmelarij.
Van zijn films kan ik eigenlijk niets zeggen, want ik heb alleen (niet alle afleveringen van) Floris op de tv gezien en in de bioscoop in Alkmaar heb ik Turks fruit gezien. Verder heb ik nog een film van Brian de Palma gezien, Carrie, en toen was het over met films kijken. Ik heb van mijn leven geen films meer gezien dan de twee hier genoemde.
Ik heb dat ook nooit gemist, want ik las wel de romans. Ik herlees graag American psycho, maar ik denk er niet aan naar de film te gaan die ongetwijfeld naar dat boek is gemaakt. Zo herlees ik ook graag Bram Stokers Dracula, maar naar een Dracula-film zult u mij niet zien gaan.
Waar ik gisteravond ook bezwaar tegen maakte, is Verhoevens behoefte om de dingen op zichzelf te betrekken. Zoals de V1- en V2-bases in Den Haag. Die hadden, samen met de geallieerde bombardementen daar, een grote indruk op hem gemaakt (hij was toen 5 of 6 jaar oud, dus veel kan hij er niet meer van weten). Ja, het was zelfs volkomen logisch dat hij, toen hij eenmaal uit Nederland was ‘weggegaan of gevlucht’ (zijn eigen woorden) en in Amerika aankwam, science-fiction-films ging maken! Hij zei ook nog: daar word je voor ‘gekaast’ (zijn uitspraak van het normale Nederlands-Engelse woord ‘gecast’).
Ik zette de tv maar uit toen hij dat had gezegd, want je moet niet kijken naar de dingen die je ergeren. En nu lees ik vandaag in de Volkskrant dat hij het revolutionaire idee heeft opgevat om een film te maken over — Hollands welvaren — Couperus’ De stille kracht. Dat gaat hij doen samen met scenarioschrijver Gerard Soeteman, want waarom zou je niet kiezen voor Gerard Soeteman. Dus dat wordt weer een geweldige film, die ik ook gerust aan me voorbij kan laten gaan.

Naschrift: Ik had dit stukje ook op Facebook gezet, en daar had iemand een klacht. Die klacht luidde, kort gezegd: waarom alles wat boven het maaiveld uitkomt neerhalen? Waarom? Dat staat in dit stukje.
Het is een klacht die je wel meer krijgt als je zo’n stukje schrijft: wees eens trots als Nederlander, als een andere Nederlander iets gepresteerd heeft! Ik vermag dit niet in te zien. Jan Wolkers’ boek Turks fruit was een redelijk goed boek (hij heeft wel betere boeken geschreven, vind ik). Die film naar dat boek van hem was toch, laat ons redelijk blijven, tamelijk belachelijjk. Als die film nu gemaakt zou zijn, zou het geen hit geworden zijn. Maar dat boek kun je nog steeds lezen, en maakt geen belachelijke indruk.
Ik doe niet mee met dat soort nationalistisch gepreek. Als een schrijver of een filmer of een schilder een slecht oeuvre heeft, als ik dat tenminste slecht vind, dan zeg ik dat. Het maakt me daarbij niet uit welke nationaliteit hij heeft. Van Picasso bijvoorbeeld verfoei ik 98% van zijn werk. Dan houd je 2% over, en dat is prachtig werk.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Ben,
    Ik ben het, voor wat betreft Verhoeven wel met je eens, ik kan die man ook niet te lang horen.
    Hij is te vol van zichzelf.

    Hij is echter lang in Amerika geweest, daar is het wel een voorwaarde om ergens te komen: je moet een enorm geloof in eigen kunnen hebben. Amerikanen zien dat als een deugt, niet (zoals wij Nederlanders) als eigendunk.

    Ik wil ook iets anders opmerken.
    Je schrijft 'Als een schrijver of een filmer of een schilder een slecht oeuvre heeft, als ik dat tenminste slecht vind, dan zeg ik dat.'
    Maar, aangezien jij geen films kijkt, hoe kun jij daar nu, in het geval Verhoeven, over oordelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar er zijn toch wel meer mensen voor kortere of langere tijd naar Amerika geweest, en die mensen zijn niét karakterologisch verbogen teruggekomen.

    Ik oordeel ook helemaal niet over het oeuvre van Verhoeven. Behalve, zeg ik hier, dat ik niet kan geloven dat hij ook maar één film kan hebben gemaakt die werkelijk deugt. Daar lacht hij te christelijk-blij voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jezus Ben, wat kun jij slap lullen. Je bent een oude, lelijke man.

      Verwijderen
  3. Nee, dat klopt.
    Maar, ik heb het niet over die andere mensen.
    Ik heb het over Verhoeven, en die heeft het (wat maar zeer weinig van de mensen die gingen gelukt is) heel ver geschopt daar.

    Je hebt gelijk, feitelijk zeg je dat inderdaad niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verhoeven heeft het inderdaad betrekkelijk ver geschopt in Amerika, daar zal ik niet over strijden, zoals hij het ook in Nederland betrekkelijk ver heeft geschopt. Ik zie toch meer in de volgende Zomergast: Erwin Olaf.
    Ik wou gewoon eens flink aantrappen tegen dat ijdele gepraat van Verhoeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat wij (ik ben een beetje koninklijk) uiteraard zeer waarderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmmmmmmm, iemand die 98% van het werk van Picasso niet kan waarderen, tja , die zal het vaker mis hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dus iemand die het gehele werk of het meeste werk van Picasso kan waarderen, die heeft het ook op andere terreinen bij het juiste eind?
    Je opmerking is net zo scheef als deze: we moeten goed opletten bij wat hij zegt over de keramische kunst, want hij is lid van de PvdA.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb van de uitzending maar een flard gezien, want ik had andere dingen te doen. Wat mij meteen opviel waren de tanden. Raar wit. Overigens denk ik dat Verhoeven zich best wel dingen zal kunnen herinneren van 1944-45, hij was toen 6 of 7 en een bombardement lijkt me indringend genoeg. Je vrees aangaande De stille kracht deel ik, ik las dat Verhoeven vond dat het met de seks wel goed zat in dat boek, maar dat er te weinig geweld in voorkomt. In de film wordt dat anders, anders "komt er geen hond kijken". Maar Ben, je kunt het ook van de positieve kant bekijken. Het had ook een uitzending kunnen zijn met Jeroen Krabbé. Da's nog veul erger, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtuitzending. Een van de beste uit de geschiedenis van Zomergasten. Nu heb ik Paul Verhoeven vrij hoog zitten als filmmaker, maar Zwartboek vond ik te mal voor worden. Ik hoop maar niet dat Stille Kracht een soort Zwartboek op Java gaat worden.

    Overigens is het juist goed dat Verhoeven het verhaal van Stille Kracht op rigoreuze wijze naar z'n hand zet. Film is een ander medium dan een boek. Hoe rigoreuzer, hoe beter. Bovendien is het leuk voor de diverse leraren Nederlands die ons land telt. Want al die leerlingen die denken dat ze alleen de film kunnen bekijken om het boek te kennen, zullen heel makkelijk ontmaskerd worden, en dat lijkt mij dus leuk.

    BeantwoordenVerwijderen