maandag 2 augustus 2010

Op droeve toon (71)

- Dag Duifje.
- Dag Bennemans. Je bent een paar dagen weg geweest.
- Ik heb hangdagen gehad, ik kon niets schrijven. Ik zeg: sorry.
- Dat hoeft helemaal niet, jongen. Hoe was Zomergasten gisteravond?
- Dat was heel goed. Jelle Brandt Corstius, de presentator, hoorde je eigenlijk niet. Die deed het dus voortreffelijk. Als gast had hij Maarten ’t Hart, die heel leuk en soms ook heel kwaad commentaar gaf bij zijn eigen filmpjes. ‘Gebeft geboefte,’ zei Maarten bijvoorbeeld over een paar rechters. Hij was aardig op streek.
- En die film Nosferatu heb je zeker niet naar gekeken?
- Nee, dat duurt me te lang, zo’n film. Dat weet je. Ik heb al dertig jaar geleden gezegd: geef mij het script maar, dan lees ik dat. Maarten zei dat er zulke mooie beelden in die film zaten van Delft en Schiedam (daar is die film voor een deel opgenomen), maar Delft en Schiedam kunnen mij niet genoeg boeien.
- Maar je kijkt wel naar die oude filmpjes op YouTube. Leeuwarden 1912, Schagen 1903 en zo.
- Ja, maar in die filmpjes laten ze gewoon iets zien en verzinnen ze niets. Die filmpjes zijn documentaires. Naar documentaires kan ik wel kijken. Maar naar die film over Hitler met Bruno Ganz kan ik niet kijken. Ik kijk wel naar documentaire filmpjes over Hitler.
- En die filmpjes hoeven niet waar te zijn, het mogen ook propagandafilmpjes zijn.
- Dat mag ook, ja. Ik ben een paar jaar lang een groot liefhebber van Leni Riefenstahl geweest. Maar ook propagandafilms voor de andere zijde, dus Russische of Amerikaanse, mag ik graag zien. Ik weet dat er boeken over zijn geschreven, maar of er films over bestaan, weet ik niet. Over de verschillen en overeenkomsten tussen Hitler en Stalin zou ik graag een film zien. Of zeg over de verschillen en overeenkomsten tussen Haider en Wilders.
- Wat voor muziek heb je deze keer?
- Ik heb een stukje van Thomas Tallis voor je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten